Yooo verkenners,

 

Hopelijk kunnen jullie tussen het versturen van snaps naar de gidsen toch ook even tijd maken om het franske te lezen. Laatste maand, laatste keer knallen en dan aftellen naar het kamp!

 

6/6

Op deze zaterdag gaan we onderzoeken welke verkenner het meeste in het guinness book of world records kan terechtkomen. Aan de hand van inventieve records kunnen we nagaan wie er nu eigenlijk echt het beste is. Eén voordeel hebben jullie waarschijnlijk al, als Joppe komt is de kans klein dat je laatst eindigt ;) Om 13u45 spreken we af aan het Papenheem.

 

13/6

Omdat de leiding in de examens zit, doen we vandaag een groepsvergadering. We gaan ons weer een namiddag amuseren in de sporthal. We spreken hiervoor ook weer af om 13u45 aan het lokaal. Binnensportschoenen zijn verplicht, anders is het op blote voeten. Een drinkbus of wat sportievere kledij mag ook zeker, hemd en das voor de formatie is dan voldoende.

 

20/6

Op 20 juni houden we al onze allerlaatste vergadering van dit jaar. OOOOOOhhhhhh wat jammer, niet getreurd. Jullie kunnen tijdens het kamp nog de volle twee weken van ons genieten. Maar eerst gaan we dus naar jaarlijkse gewoonte naar het zilvermeer. Kom met de fiets, ingesmeerd, bokes in de rugzak, zwembroek en handdoek over de schouder, een drankje voor in de hand en het zonnebrilleke op om er een topdag van te maken. We spreken om 10u af aan het lokaal. Vergeet zeker niet even te laten weten of je komt, dan kunnen we voor iedereen een ticket reserveren. 

Inschrijven via deze link voor 14 juni: https://shop.stamhoofd.be/inschrijven-zilvermeer-2026

 

Op 11 mei is er een mail gestuurd met de praktische info voor het kamp. De belangrijkste zaken voor ons:

  • inschrijven voor 20 juni: https://scouts-sint-frans.stamhoofd.be/
  • we vertrekken naar het kamp al wandelend als tweedaagse, je neemt dus deze dag alle spullen mee die nodig hebt op de tweedaagse (6/7)
  • je andere spullen geef je mee met de camion. Ook jullie fietsen nemen we graag mee met de camion. Deze gaan we wel gebruiken op kamp. (3/7)
  • tot 3/7 hebben jullie ouders en vriendinnetjes de tijd om in te schrijven voor de bezoekdag: https://shop.stamhoofd.be/bezoekdag-kamp-2026 (11/7)
  • op 18/7 komen we terug met auto’s of het openbaar vervoer, nadien laden we nog samen de camion uit

 

Mic drop

 

Senne en Daan

In mei legt elke vogel een ei, en de leiders persen weer een hoop leuke activiteiten uit hun poep.

2/05/26:

Deze week is waarschijnlijk de minst leuke vergadering van het jaar, leiding switch. Jullie krijgen dus andere leiding voor een dag. Even leuk als ons gaan ze niet zijn maar geef ze ook een kans want ze doen ook hun best. Jullie worden verwacht om 13u45 aan het lokaal. Een fiets kan nodig zijn, wij weten niet wat zij van plan zijn om te doen.

9/05/26:

Vandaag is het onze jaarlijkse koekenverkoop, hiermee gaan we enorm veel pap verdienen voor de groepskas waarmee we het kamp kunnen betalen. We spreken af om 10u op de scouts. Vergeet geen lunchpakket en fiets mee te nemen!

16/05/26:

Na vorige week de groepskas rijk te maken doen we deze week wafelverkoop maar dan voor onze eigen verkennerkas om ons geweldig kamp te kunnen betalen. 2 keer verkoop na elkaar is misschien niet heel leuk maar dat kwam nu met onze planning het beste uit. We verwachten jullie allen om 10u aan de scouts. Wederom lunchpakket en fiets mee nemen!

23/05/26:

Deze vergadering gaat 100% in de geschiedenisboeken. Vandaag proberen we iets wat nog nooit een man gelukt is. Vandaag gaan we proberen om vrouwen te begrijpen, dit doen we door middel van een gemengde vergadering. Jullie zijn welkom vanaf 13u45 op de scouts met jullie beste rizz en eventueel oordoppen (hangt van het moment van de cyclus af).

30/05/26:

Vandaag gaan we langs bij een grote kunstenaar. Hij maakte onder andere ‘de kus’ en ‘Portret van Adele Bloch-Bauer I’. We spreken af om 13u45 aan het lokaal. Neem ook maar sportschoenen of zelfs klimschoenen mee. We zullen dit nog wel eens vermelden in de whatsappgroep tegen dan.

Volgende maand is alweer de laatste voor het kamp maar genen bang de activiteiten blijven kaulo aan broer.

Doei.

Boyssss,

Na de spetterende bingo-avond (waarbij Joppe eens niet verloren had) is het weer tijd voor een nieuwe maand. Het gaat helaas een maand zijn met niet zo veel vergaderingen door de vakantie maar toch proberen we nog te knallen.

 

Beginnen doen we door op zaterdag 4 april al geen scouts te hebben. De leiding gaat wat klussen en kuisen op de scouts.

Omwille van de paasvakantie is er ook op 11 april geen scouts. Jullie zullen nog even moeten wachten voor jullie onze mooie gezichtjes terug kunnen zien :((

Op 18 april is het eindelijk wel terug scouts. Eindelijk seg amai wij verveelden ons al… Maar vandaag gaan we ons niet vervelen. We gaan de vorige 2 vergaderingen inhalen en een op en top scouts-vergadering doen. We doen namelijk een Jack-Ass vergadering. Dat wordt spannenddddd!!!! We zien elkaar om 13u45 aan het Papenheem.

Tijdens het laatste weekend van april (24 - 26) gaan we op Kempekuren. Op dit weekend in De Hoge Rielen gaan we ons een weekend amuseren met andere verkenners van de regio. Concrete info zullen we tegen dan via de Whatsapp groep meedelen. Maar we vertrekken vrijdagavond met de fiets en nemen ook met de fiets onze bagage mee. We slapen in een tent dus een goede slaapzak kan misschien wel handig zijn.

Stevige linkers,

Paashaas Senne en Paashaas Daan

Het is alweer maart en dat betekent ideaal weer om bingo te spelen en bitterballen te eten, maar ook om weer een maand knotsgekke activiteiten te doen op de scouting.

6-8/03/26:

We starten de maand direct goed en vertrekken op weekend. Verdere info volgt nog via de whatsapp groep.

14/03/26:

Na het zien van jullie gesjorde ladder van een paar weken terug, gaan we deze week het sjorren nog eens goed in jullie schone kopkes rammen. Daarom sjorren we deze week al eens een kleine constructie ter voorbereiding van het kamp.

21/03/26:

Our Scottish games were a great success!!!
だから、今週は世界中のいろいろなゲームをします。
Lasst uns sehen, welche internationalen Talente ihr habt.
Vous êtes les bienvenus au local à 13h45.
Надеюсь, что Йоппе на этой неделе наконец-то выиграет.

28/03/26:

Aangezien we vandaag de eerste editie van de Bitterballenbingo organiseren waar jullie allemaal naartoe moeten komen om serieuze prijzen te winnen, testen we deze namiddag ook jullie bingo skills al. Jullie worden verwacht om 13u45 op de scouts.

Op 28 maart 2026 organiseren wij onze eerste Bingo-avond!
Terwijl kan je genieten van overheerlijke bitterballen… Mmmm
Ga jij met prachtige prijzen naar huis? Kom dan zeker af!
Meer info vindt u op onze facebook-pagina.
Deuren open om 19u – Locatie: Sint-Pieterhoek – Schoolstraat 1, 2300 Turnhout

Vrolijk Pasen papa Senne en mama Daan xxx

Dag vriendschappen,

 

Na een maandje waarbij we elkaar niet zoveel hebben gezien omdat jullie leiding examens hadden, vliegen we er deze maand weer volop in! Februari mag dan nog een koude maand zijn, wij krijgen het er alvast warm van wanneer we lezen wat we deze maand gaan doen 😍

 

7 februari

Zoals we vorige week besproken hadden, ging iedereen naar de winterwandeling komen! Of dat zouden wij toch kei tof vinden. Naast een leuke wandeling krijgen jullie ook heeeeerlijke soep! Vergeet niet in te schrijven wanneer je mee komt! Inschrijven en meer info kan je via deze link terugvinden: https://fb.me/e/5BiN5S3xF

 

14 februari

Omdat alle vriendinnetjes vandaag waarschijnlijk snakken naar jullie aanwezigheid, zullen de arme singles alleen kunnen komen gokken wij. Stel je hebt toch een vriendin, mag je natuurlijk ook komen hoor. Maar vandaag staat alles in teken van de liefde en gaan we op zoek naar onze perfecte match. We spreken om 13u45 af aan het Papenheem.

 

21 februari

Omdat vorige week in teken stond van de vrouwen, gaan we vandaag eens laten zien dat wij echte mannen zijn. En hoe kunnen we dit beter doen dan met echte Schotse spelen! Wie is er de strafste schot, dat ontdekken we vandaag. We spreken hiervoor om 13u45 af aan het Papenheem, en een echte schotse rok aandoen mag altijd!

 

28 februari

Omdat onze Ticket To Ride zo een succes was gaan we vandaag een nieuw bordspel omtoveren tot een levensgrote versie! Welk spel we deze keer levend gaan spelen, houden we nog als een verrassing maar plezier gegarandeerd! Zoals normaal om 13u45 op de scouts en kom zeker met de fiets.

 

Ziezo dit was het al weer voor deze maand MAAR …

 

6 - 8 maart

Tijdens het eerste weekend van maart gaan we op verkennerweekend. We gaan naar Den Brink in Herentals. Vrijdagavond vertrekken we en zondagmiddag komen we terug. Verdere info en inschrijvingslink volgt nog, maar hou al maar het weekend vrij! Met hoe meer we zijn, hoe leuker het wordt!

 

EN …

 

28 maart

Op deze dag is het nog gewoon scouts in de namiddag. Maar ‘s avonds organiseren wij onze Bitterballen Bingo. Whaaaat bingo EN bitterballen, wat een top combinatie!!! Zeker, dus roep al maar enkele vrienden bij elkaar of kom met alle verkenners maar mee onze bingo spelen want dit is plezier verzekert! En er zijn natuurlijk ook fantastische prijzen te winnen 🤯🤯 Meer info via deze link naar het evenement: https://fb.me/e/5jVX3i6hz

 

Oke nu ronden we echt dit franske af, we zien jullie graag allemaal afkomen!!

Stevige linkers,

 

Sennetje & Daantje

GELUKKIG NIEUWJAAR!!! Aangezien de leiders examens hebben en ik net voor de deadline het franske nog moet typen, speedrun ik er even door.

3/1

groepsvergadering

10/1

sporthal

Hoe kunnen we het nieuwe jaar beter inzetten dan met een gezellige nieuwjaarsdrink! Wij nodigen jullie allemaal uit om na de vergadering op 10 januari (dus vanaf 17u) iets te komen drinken en wat bij te babbelen aan ons lokaal. Blijf dus na de vergadering nog even plakken voor een lekker drankje. Meer informatie vind je op onze facebook-pagina @scoutssintfrans.

17/1

jinstage

24/1

verrassing

31/1

geen scouts 

Wij willen jullie ook graag warm maken voor onze winterwandeling. Dit zal doorgaan op zaterdag 7 februari. Dit vervangt de scoutsactiviteit.
Wat is de winterwandeling? Een prachtige wandeling door de natuur op verplaatsing (deze keer in Arendonk). Dit zal zijn samen met de gidsen van koningin Astrid. Onderweg kan u genieten van een lekker warm bekertje soep! En we spelen nog een spelletje voor de kids (en ouders). Kom zeker af! Inschrijven (verplicht!) kan via deze link: https://shop.stamhoofd.be/winterwandeling-2026/  . Meer informatie vind je op onze facebook-pagina @scoutssintfrans.

Doei.

Fakka strijders,

 

December wordt een maand van studeren en feest vieren. Eerst en vooral staat dit vooral in teken van jullie examens, wij wensen jullie alvast veel succes! Naast het studeren moet er natuurlijk ook ontspanning zijn. Ontspanning geven we deze 2 zaterdag in het thema van een oude man met een grijze baard.

 

6 december:

 

In de namiddag komt de sint naar de scouts. Maar omdat er enkele studeerders tussen zitten kiezen we toch om een avondactiviteit te doen. Hopelijk laat de Sint toch nog enkele cadeautjes achter voor jullie. Of nee wacht, dat doet hij alleen voor brave kindjes, helaas… 

 

Wat gaan wij dan wel doen? Misschien geeft dit gedichtje al wat prijs.

 

Een stap in het duisternis,

Een stap naar het onbekende,

Een stap tot aan het bekende,

Een stap in de juiste richting,

Een stap in de verkeerde richting,

Een stap naar links,

Een stap naar rechts,

Een stap naar voor,

Hopelijk geen stap naar achter,

Want elke stap die je doorgaat,

is hopelijk een stap naar de Baron du Fourstraat.

 

We spreken om 19u af aan het lokaal. Voorzie warme kledij want het is koud ‘s avonds (ook jij Gaston). Fiets is niet noodzakelijk. 

 

13 december:

 

De warmte van Kerstmis staat voor de deur. Nadat we de vorige oude man hebben uitgezwaaid, maken we plaats voor de nieuwe oude man.  Om het jaar goed af te sluiten, organiseren we een kerst etentje! Jawel, de leiding kookt en jullie kunnen gezellig jullie voeten onder tafel schuiven en smullen maar. Nadat we lekker ons buikje hebben volgegeten, spelen we nog enkele tafelspelletjes.

 

We spreken hiervoor dus al iets vroeger af, allemaal welkom om 18u! En bij een kerstdiner horen natuurlijk kersttruien! Heb je thuis een kersttrui dan mag je deze zeker aandoen, zo komen we helemaal in de kerstvibe.

 

Helaas pindakaas, tijdens de kerstvakantie is het geen scouts op 20 en 27 december

We zien jullie graag terug op zaterdag 3 januari 2026!

 

Alvast fijne feestdagen en een prettig nieuwjaar!!!

 

Stevige linker,

Sint Senne en Kerstman Daan

 

Elaba, sappige verkennertjes, ons groepsweekend zit er weer op en er komt weer een nieuwe maand vol knotsgekke avonturen aan.

1/11/25

Vandaag is het Allerheiligen en ondanks dat volgens mij niemand deze feestdag nog viert, is het toch geen scouts. Een vrije zaterdag is het perfecte moment voor een kuisdag, dit gaat de leiding dan ook doen op de scouts. Misschien kunnen jullie stink kamers dan ook eens opruimen.

8/11/25

Omdat wij jullie na 2 maanden al beu zijn, doen we vandaag een vriendjesdag in de hoop dat jullie vriendjes leuker zijn dan jullie zelf. Neem dus zeker je vriendje mee, dan zorgen wij ervoor dat het zo een leuke activiteit wordt waardoor ze hopelijk willen blijven.

15/11/25

Deze week gaan we op escape wandeling in de mooiste stad ter wereld. Hierbij werken we aan ons teamwerk tussen de verkennertjes en hun idolen de leiders.

22/11/25

Vandaag is het weer de leukste dag van het jaar… Speculaasverkoop!!! We verwachten dat jullie allemaal komen want hoe meer verkennertjes hoe meer speculaas er verkocht wordt en hoe meer saaf broertjes. We spreken af om 10u aan het lokaal.

29/11/25

De examens komen eraan en aangezien jullie allemaal strevertjes zijn en vroeg beginnen studeren doen we deze week een avondvergadering (het uur wordt nog gecommuniceerd via whatsapp of postduif). Ik ga nog niet verklappen wat het is maar je hebt je hoofd en mond nodig.

 

We zien jullie ook deze maand weer graag afkomen

Groetjes,

Beta Senne en Daan

Inschrijven kan via onze website, sintfrans.be --> inschrijven

 

Dag broskis,

Nieuwe maand, nieuwe activiteiten, nieuwe korte broeken, nieuwe kansen om op tijd te komen en nieuwe perfecte uniformen.

 

4 oktober

Beginnen doen we met een knaller van formaat! We spelen een mega leuk stadsspel. We spreken hiervoor om 13u45 af aan het lokaal. Breng zeker een fiets mee!

 

11 oktober

Eindelijk maken we van ons rommelkot terug een leuk lokaal! Verhuis van de zithoek, een nieuwe salontafel, terug een nieuw laagje verf tegen de muur, de bar fixen, … het kan allemaal!! Als jullie nog geweldige ideeën hebben om het lokaal te pimpen, gooi het dan maar in de groep!

 

17 oktober (vrijdag)

Dag van de Jeugdbeweging!!! Laten we ons uniform maar eens lekker showen aan de jeugd van Turnhout, want vandaag is de hoogdag van het jaar! Sint Frans represent!

 

18 oktober

Vandaag is de dag dat we ons als Sint Frans weer kunnen bewijzen!! Het is ZOOM!! Naar jaarlijkse traditie gaan we weeral aan de andere scoutsen moeten laten zien dat Sint Frans toch maar weer de beste scouts is van Turnhout en omstreken. Het kan zijn dat we hiervoor iets vroeger afspreken dan normaal maar dat sturen we wel in de Whatsapp-groep dan!

 

24-26 oktober

Ons fantastische groepsweekend komt er weer aan! Dit jaar gaan we op weekend in Lille. Meer informatie zal nog verstuurd worden via mail!

 

1 november

Ik weet het, dit is het franske van oktober maar we kunnen nu al meedelen dat het op 1 november geen scouts is omwille van de feestdag. Ooohhhh :((

 

Stevige linker,

 

Denne en Saan

Ewa, strijders nieuw scoutsjaar nieuwe leukere leiding en dus ook nieuwe leukere activiteiten.

6/9/25 Geen scouts

13/9/25

We beginnen het scoutsjaar weer met de litste fissa van het jaar onze sjorringsfeesten waarbij jullie tijdens de scoutsuren spijtig genoeg moeten helpen maar ‘s avonds natuurlijk volop mee kunnen BBQ’en en feesten maar niet te zat he. Jullie mogen afkomen om 13u45 aan het scoutslokaal.

20/9/25

Na vorige week te moeten werken doen we deze week een van de meest geliefde scoutsactiviteiten ter wereld. We gaan kijken wie van ons het best kan blazen en pijpen tijdens onze blaaspijp vergadering. Jullie zijn welkom om 13u45 aan het scoutslokaal.

27/9/25

Aangezien we volgend kamp moeten vertrouwen op jullie kook skills is de leiding wel benieuwd naar de beste kok en wie er beter kan afwassen. Daarom gaan we deze week op kooktocht. Het uur wordt nog gecommuniceerd in de whatsappgroep die hopelijk tegen deze week in orde is geraakt.

Dat was de maand september alweer. Hopelijk zijn jullie elkaar nog niet beu want we zitten nog lang met elkaar opgescheept.

Dikke kussen en een met tong jullie lieve leidertjes.